شرکت خاورپلاست پویا - تولیدکننده و صادرکننده انواع پریفرم، درب بطری و سایر ملزومات بسته بندی با ماشین آلات به روز صنعت اروپا

شرکت خاورپلاست پویا
جستجو کردن
Close this search box.

پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)

آنچه خواهید خواند

پلی‌اتیلن ترفتالات (به انگلیسی: Polyethylene terephthalate) با فرمول شیمیایی n (C۱۰H۸O۴) یک ترکیب شیمیایی است. پلی اتیلن ترفتالات که معمولاً به اختصار PET , PETE یا PETP یا PET-P نوشته می‌شود، رایج‌ترین رزین پلیمری ترموپلاستیک از خانواده پلی استر است و در الیاف لباس، ظروف مایعات و مواد غذایی، و ترموفرمینگ برای تولید، و در ترکیب با الیاف شیشه برای رزین‌های مهندسی کاربرد دارد.

پلی‌اتیلن ترفتالات
پلی‌اتیلن ترفتالات
شناساگرها
شماره ثبت سی‌ای‌اس(CAS) ۲۵۰۳۸-۵۹-۹ ✔
خصوصیات
فرمول مولکولی (C10H8O4)n
چگالی 1.4 g/cm3 (20 °C) جامد آمورف: 1.370 g/cm3 crystalline: 1.455 g/cm3
دمای ذوب > ۲۵۰ °C, ۲۶۰ °C
انحلال‌پذیری در آب practically insoluble
رسانندگی گرمایی 0.15 to 0.24 W m-1 K-1
ضریب شکست (nD) 1.57–1.58 1.5750
ترموشیمی
ظرفیت گرمایی
ویژه C
1.0 kJ/(kg·K)
ترکیبات مرتبط
مرتبط با تکپار (Monomer) ترفتالیک اسید
اتیلن گلیکول

خواص مطلوب PET مانند شفافیت، سبک بودن، استحکام بالا، خواص خزشی مطلوب، جذب پایین عطر و طعم، مقاومت شیمیایی بالا، و ظاهر زیبا، و دسترسی آسان‌تر و قیمت پایین، PET را به ماده انتخابی مناسب برای ساخت بطری‌های بسته‌بندی تبدیل کرده‌است. پلاستیک‌هایی که برای ساخت بطری استفاده می‌شوند عبارتند از: پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی اتیلن (PE)، پلی پروپیلن (PP)، پلی کربنات (PC) و پلی اتیلن ترفتالات (PET).

بطری‌های رایج امروزی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند از جنس پلی اتیلن ترفتالات که به‌طور اختصاصی PET معرفی می‌شوند ساخته می‌شوند. بطری‌های PET به‌طور عمومی ۱۴ درصد از بطری‌های پلاستیکی رایج را شامل می‌شوند.PET یک پلیمر است که از هیدروکربن‌های نفتی ساخته شده‌است که آن را از یک واکنش بین اسید ترفتالیک و اتیلن گلیکول به وجود می‌آورند.

تولید بطری از چهار پلاستیک اول توسط فرایند اکستروژن مذاب و باد کردن پلیمر در قالب انجام می‌شود و در واقع نیازی به تولید پریفرم نیست. اما PET در حالت مذاب استحکام لازم را ندارد؛ بنابراین فرایند تولید بطری PET شامل دو مرحله است.

مرحله اول تولید

PET مانند یک لوله نازک و دراز ساخته می‌شود که به اصطلاح به آن پریفرم می‌گویند.

مرحله دوم تولید

پریفرم‌های تولید شده در دستگاه قرار گرفته و تحت فشار بالا و حرارت زیاد در قالب مخصوص به شکل بطری درآمده و فرایند تولید آن به اتمام می‌رسد.

مسائل سلامتی و محیط زیستی

استفاده از پلاستیک در بسته‌بندی مواد غذایی، تجزیه طولانی آن، و مسائل مربوط به سلامتی مصرف‌کنندگان مورد نگرانی است. کارین مایکل، استاد دانشگاه پزشکی هاروارد، عقیده دارد که مواد ناشی از استفاده از بطری‌های پلاستیکی باعث سرطان و عقیم شدن می‌شود.

در ایالات متحد آمریکا، FDA قوانین مربوط به بطری‌های پلاستیکی را قانون‌گذاری می‌کند و همچنین به صورت دوره‌ای بطری‌های پلاستیکی را ارزیابی می‌کند. بطری‌های پلاستیکی آب، به علت سابقه خوب سالم بودن کمتر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. درگذشته به گفته FDA مدارک کمی برای اثبات مضر بودن بطری‌های پلاستیکی برای سلامتی انسان بود، اما در ژوئن ۲۰۱۰، FDA از احتمال مضر بودن آن سخن گفت.

منبع: ویکی پدیا

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
این مطلب را به اشتراک بگذارید​
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها